מיתוג זה לא לוגו
אז מה זה מיתוג?
לפני שאנחנו ניגשים לעיצוב שזה השלב הכמעט סופי- חשוב להגדיר היטב את המותג.
אני אוהבת לפשט את זה ל4 צעדים, הרבה בעלי עסקים חושבים בטעות (מובנת אגב) שמיתוג זה לוגו וכרטיסי ביקור
הטעות הזאת נובעת מסיבה מאוד פשוטה, אנחנו כבני אדם רואים תמיד את הבחוץ, התהליכים מאחורי הקלעים נסתרים לנו, וכאן נעוצה הטעות של רוב בעלי העסקים, הם רואים בכל מקום לוגואים וכרטיסי ביקור וחושבים בטעות שזה מה שנקרא 'מיתוג' למרות שזו רק תוצאה ויזואלית של תהליך אסטרטגי עמוק ומקיף
ליבת המותג –מה המהות והחזון של המותג (סיפור מותג)
אסטרטגיה- מה המוצרים? מה מוצר הדגל? מי קהל היעד? מה הכאבים שלו? מה החלומות שלו?
מתחרים, נקודת בידול, מיצוב ועוד
שלב התרגום של כל הערכים לשפה שכוללת כ -10 מרכיבים שרק 1 מהם הוא לוגו!
המרכיבים החשובים כוללים: שם, סלוגן, צבע, פונט, סגנון, חווית לקוח, שפה מילולית, שיום,
ופרזנטור או דמות מייצגת במקרה שיש וגם–לוגו.
הטמעה והפצה- אם לא נפיץ את הבשורה וניישם את מסקנות המיתוג הוא ישאר כפוסטר נחמד על הקיר במשרד ולא יעשה את העבודה!
מי בכלל קונה מותגים?
פעם פגשתי חברה ודיברנו קצת על מותגים, היא טענה בפני שעליה זה לא עובד: "אני אנטי מותגים-הכל שטויות ועבודה בעיניים – זה פשוט לא עובד עלי!"
עוד המשיכה וטענה: "היום הרבה אנשים כבר מבינים שמותגים זה שטויות – אז למה שאשקיע בלהיות מותג? זה בזבוז משאבים, זמן, כסף ואנרגיה"
מסקנה מעולה, אמרתי לה, תגידי לי אפשר סיור קטן אצלך בבית?
היא הסכימה: עברנו על בגדים, איפור, תיקים ונעלים כלום לא ממותג
המשכתי לארון התרופות והופה, אקמול ונורפן.
-את מודעת לכך שישנם 12 סוגים של משככי כאבים? שאלתי אותה
-כן, אבל אקמול ונורופן הכי טובים היא אמרה לי
-ניסית אחרים? שאלתי אותה והיא הגיבה לשלילה
המשכנו למזווה וגילינו שקדי מרק של אוסם, קולה של קוקה קולה ומסטיקים של אורביט
-בארון המשחקים– פליימוביל, דופלו – הכל מהמותגים המובילים בשוק למרות שהשוק מציע מגוון חיקויים במחירים נמוכים ובאיכות דומה
כי "לילדים שלי מגיע את הטופ-אני לא אתקמצן עליהם!"
תמיד בהרצאות שלי על מיתוג אני בודקת אם יש בקהל מישהי שטוענת שלא מענין אותה מותגים (תמיד יש) ואחרי כמה שאלות מתברר שמענין אותה מאד מאד אבל בתחומים ספציפים ושונים (כל אחת נתפסת לתחומים אחרים: לתרום דווקא למוסדות קבר רחל או לאגודה למלחמה בסרטן, להשתמש דווקא בעט ממותג מסויים , מוצרי חשמל מחברה מסוימת, בתי ספר מסוימים לילדים)
והיא כל כך מחוברת למותג עד כדי כך שהיא מתנגדת לעובדה שהיא רוכשת, תורמת, צורכת מהמותג
כי זה כוח של מותג שיודע לפנות בול לקהל היעד שלו, הקהל אפילו לא מודע שהוא צורך מותג.
אם מותג גדול וענק מענין רק חלק מהאנשים – אז ברור שאנחנו בתור עסק בינוני/קטן צריכים לזהות ולהתמקד כמה שיותר באנשים שמתעניינים בתחום והנישה שלנו וכשאנחנו מתמקדים בקהל יעד מצומצם-קל לנו במהירות להפוך בקרב הקהל הזה למותג ולהטמיע ולהפיץ את העסק שלנו לקהל הזה.
אחרי שבדקת מי קהל היעד שלך ניתן לענות ביתר קלות על השאלות הבאות:
איפה הלקוח שלי מסתובב פיזית וברשתות?
מה הכאב/החלום שלו- ובאיזה שפה הוא משתמש, נשתמש ממש במילים שלו כדי שיזדהה ויבין שהפתרון נמצא אצלנו, בשפה ובמילים שלו ניתן להשתמש בכל מפגש איתו-בפרסום או בפוסט, בתסריט של המוכרת בחנות או שיחת המכירה בטלפון
ככל שקהל היעד יותר ספציפי כך נוכל לדבר בשפה מדויקת ביותר אליו ולענין אותו
לכל שאלה ונקודה בתהליך המיתוג יש חשיבות רבה מאד
ואת כל זה נתרגם לשפה וללוגו
נכון – אולי לא הכל יבא לידי ביטוי בלוגו
חלק מהשאלות חשובות לשאר חלקי המיתוג בשפה המילולית , בפלטפורמת הפרסום ובנימת הדיבור, כל אלו הם חלק ממערך המיתוג השלם!
האם כל עסק יכול להיות מותג?
אחת השאלות הקריטיות בתהליך מיתוג – זה: מה הבידול שלך?
וכן כל עסק עם בידול אמיתי ומשמעותי יכול להפוך למותג
אז מה זה בידול?
קודם כל מה זה לא בידול:
1. הרבה עסקים בפעם הראשונה שאני שואלת אותם את השאלה הזו עונים: שרות, איכות, נוחות ועוד ערכים מעורפלים ולא ברורים- זה לא ישכנע את הלקוח
צריך להזהר מבידול שהוא תנאי סף בתחום או בענף
כי זה נשמע מעולה לומר שאני נותן מענה 24 שעות ביממה אבל בתור בית חולים זה לא בידול-זה תנאי סף!!- בלי זה אין לך בכלל זכות קיום!
בידול שנוגד את החזון, לדוגמא: חזון: עסק ענק עם מאות לקוחות, בידול: יחס אישי ומענה ישיר וזמין
צריך לבדוק האם זה יתכן או שבשלב מסוים נזדקק לקחת שרות לקוחות
לא מומלץ להתבסס על בידול על בסיס מחירים זולים
אמנם יש עסקים גדולים שזה אפשרי עבורם (מונופולים ותאגידים)
אבל זה ממש לא מומלץ – ראו ערך קופיקס
אז איך בוחרים בידול?
יש מגוון סוגי בידול – זה עולם רחב
אני מאמינה שבכל עסק טמון יתרון יחסי שמבדל אותו ממתחריו, במיתוג נכון ומדויק אנחנו רק דואגים שכולם ידעו על זה
הכי חשוב לוודא שהבידול אמיתי ומשמעותי
איך בודקים האם המיתוג אמיתי?
1. אותנטיות ועמידה בהבטחה
בידול=הבטחה!!
הלקוח בחר בך ולא במתחרה על סמך הבידול שלך!
אם הוא לא יקבל את ההבטחה שנתת לו
זה יוריד לך מהאמינות ויהרוס את המיתוג!!
ולכן בידול לא אמיתי ולא מדויק – לא רק שלא ממתג אלא הורס!
אולי זה יצליח בגל הראשון של הלקוחות אבל זה לא יחזיק לטווח ארוך!
2 סיבה להאמין
אנשים ולקוחות כבר שבעים מהבטחות
אכזבו אותם כבר כל כך הרבה
כדאי לך לתת להם סיבה להאמין לבידול שלך
כל דבר קטן יכול להוות סיבה מספקת עבור הלקוח
– נסיון, שיטה, המלצות, כמות הלקוחות שעבדת איתם
ותזכרו תמיד מיתוג מורכב מ70% פסיכולוגיה 30% עיצוב
ו100% הטמעה כל יום מחדש